« Geri Dön

Tek Yetkili Satıcı(Kiraya Veren) , Tek Yetkili Alıcı (Kiracı) Sözleşmeleri

Emlakcılığa başladığım yıllarla bugünü kıyasladığımda sektörün ciddi anlamda ilerleme kaydettiğini görebiliyorum. Sektöre girdiğimiz 1995 yılında piyasada kurumsal emlakçılık yapan Turyap , Asedas ve Emlak Market vardı. Butik emlakçılık yapan biri olarak da Beyoğlu Tokatlıyan Han?da Adil Araslı vardı ve çok yaşlanmıştı. Bir de eski sinema sanatçısı Ma Maison Emlak?ın sahibi Zerrin Arbaş?ı hatırlarım ?

Geçen zaman içinde piyasaya hem bir çok kurumsal emlak firması girdi ; hem de hizmet sunum şekli gelişti , güzelleşti ? Bugun baktığımızda Remax , Century 21 , Turyap , Eskidji , Reha Medin , Coldwell Banker , Realty World , Altın Emlak , Kaçmaz Emlak , Returk gibi firmalar onlarca / yüzlerce şubesi ve çalışanıyla piyasada pazar payını arttırmaya çalışıyorlar. Rekabet ;  tabela asma , reklam ve iş kabulü noktasında çok üst düzeyde olmakla birlikte ; doğru ekspertiz , işin finalize edilmesi ve müşteri memnuniyeti noktalarında çoğunlukla aynı şeyleri söyleyemeyiz.

İş yöntemi olarak da o yıllarda Hürriyet Gazetesi Seri İlanlar , ofislerdeki tanıtım tabelaları ve binaların üzerine asılan afişler kullanılmaktaydı çoğunlukla ?  2000?li yıllara geldiğimizde internet hayatımıza girdi. İnternetin en yoğun kullanıldığı sektörlerden biri de emlakçılık oldu. İnternetin kullanımıyla birlikte e-mail ile haberleşme ve link paylaşımı arttı. Google?da öne çıkmak başlıbaşına bir pazarlama artısı haline geldi. 2010?lu yıllara yaklaştığımızda da hayatımıza sosyal medya girdi. Facebook , Twitter , Linkedin , vb. platformlar insanların görüştüğü sosyal ortamlar olmakla birlikte ; pazarlama ve reklam konularında gözardı edilemeyecek bir öneme sahip oldu hayatımızda?

Tüm bu durumlar hayatımıza konfor ve kolaylık getirirken , problem ve açmazlar da beraberinde geldi. Örneğin kurumsal bir emlak firmasında çalışan sözde bir meslektaşın bir emlak kaydını internetteki emlak portallarına kendi ofisinden , farklı/farklı kişilerin , farklı/farklı  özellik ve fiyatlarla girdiğini ;  (sözde becerikliymiş gibi övünmesini) bizzat kulaklarımla duydum. Hal böyle olunca bir semtte gördüğümüz 100 emlak kaydından ancak 10 tanesinin doğru diğerlerinin birbirinin tekrarı olduğunu tüketici de biz de biliyoruz. Tabii bu durumda evin adresi verilemiyor , fotoğrafı konamıyor , haritada yeri belirtilemiyor kısacası yer satılmaya kiralanmaya çalışılmıyor ; adeta  ?SATILMAMAYA , KİRALANMAMAYA ÇALIŞILIYOR ??  

Teknolojinin hayatımıza kattığı konforu ve pazarlama artısını nasıl kazanca dönüştürebiliriz ??? Tabii ki ?Tek Yetkili Satıcı (Kiraya Veren) Temsilciliği?  ve Alıcı (Kiracı) Temsilciliği ile dönüştürebiliriz.

Satıcı (Kiraya Veren) Temsilciliği

Bugün piyasada pek çok malsahibi satılık veya kiralık emlaklarının anahtarını birçok emlak firmasına vererek ?müşteriniz olursa getirin? mantığıyla pazarlamaya çalışmakta , piyasada arz talep dengesine göre de satıcı tarafından eksik hizmet bedeli (emlak komisyonu) hatta zaman-zaman da ödenmediğini duymaktayız.  Hal böyle olunca sadece satılık (veya kiralık) emlak yalan yanlış bilgilerle internete girilmekte , başka hiçibir pazarlama faaliyeti yapılmamakta , denk gelirse bir müşteri , emlak satılmaya çalışılmakta , satıcıdan(kiraya verenden) hizmet bedeli alınmaya uğraşılmaktadır? Bu durumda söylenebilek tek söz var ; ?yanlış yöntemle doğru sonuçlara ulaşamayız ?? Tabii bu durumu yanlış olarak ifade ederken ?doğru nedir ?? sorusunun cevabını da vermek zorundayız? 

Bir emlağını satmak isteyen birinin öncelikle satılık emlağın bulunduğu bölgede faaliyet gösteren çalışkan , network sahibi ve dürüst olduğu referansını aldığı birkaç emlak firmasından ;  içinde emsal emlakların bilgileri de olan bir ekspertiz raporuyla birlikte ?pazarlamanın kendisine verildiği takdirde neler yapacağı ile ilgili?   bir niyet mektubu istenmelidir. Sonucunda belli bir süreyi , ödenecek hizmet bedelini , yapılacak faaliyetleri , yapılmadığı takdirde satıcının (kiraya verenin) tek taraflı fesih hakkının olduğunun belirtildiği bu ?Tek Yetkili Satıcı (Kiraya Veren) Sözleşmesi? taraflarca müştereken imzalanmalıdır. Pazarlama faaliyeti sırasında emlak firmasından düzenli rapor vermesi de istenmelidir.

Alıcı (Kiracı) Temsilciliği

Piyasada bilgi kirliliği arttıkça alıcı(kiracı)?nın da işi zorlaşmakta ? Çoğunlukla internette farklı-farklı niteliklerde , fiyatlarda görünen pek çok yerin aynı olduğu durumu ; ciddi zaman problemi olan alıcıların(kiracıların) da canını sıkmaktadır. Zaten internete yerlerin fotoğrafları rakip emlak firmaları deşifre etmesin düşüncesiyle anlaşılır olmadığı için bakıldığınca yeterli doyuruculukta olmamaktadır. Bu durumda devreye Alıcı (Kiracı) Temsilciliği giriyor. Alıcı Temsilciliğinde ; müşteri yetkili kıldığı emlak danışmanına aradığı emlağın özelliklerini , fiyat aralıklarını , bölgeyi bildiriyor. Yetkili danışman ilgili çalışmaları yaptıktan , beğendiği yerleri gezdikten sonra hazırladığı raporu alıcıya(kiracıya) sunar ve  istenen yerler randevu alınarak gezilir. Her gezilen yerden sonra alıcının (kiracının) ne aradığını anlamak daha kolay olacaktır. En son fiyatta anlaşılan emlak ; Tapu Sicilinde , Belediyede , vb. ilgili yerlerde incelendikten sonra tekrar raporlanır. Herhangi bir problemin olmadığı durumu belli olduktan sonra da işlemlere başlanır.

Burada alıcının(kiracının) ciddi bir zaman kazancı olacaktır. Tabeladan gördüğü veya internetten aradığı emlakçı elindeki emlağı satmaya çalışırken ,Alıcı(Kiracı) Temsilcisi alıcı adayına ?satın almaya(kiralamaya) çalışacaktır. Üstelik ödemiş olduğu hizmet bedeli de daha fazla olmayacaktır.

Gelişmiş batı ülkelerinde uygulanan bu sistem real estate hunter(emlak avcılığı) adıyla anılmakta ve yaygın bir uygulamayla kullanılmaktadır. Ülkemizde teknoloji ile birlikte tüketici bilincinin gelişmesiyle bu tür uygulamaların çok daha artacağını düşünmekteyiz. 

Sonuç olarak Satıcı(Kiraya Veren) Temsilciliği ve Alıcı(Kiracı) Temsilciliği müşteri menfaatı açısından gereklidir.  Aracılık yapan bizlerin bu uygulamaları iyi yapabilmemiz halinde , diğer meslektaşlara örnek olmamız kaçınılmaz olacak ve uygulamalar daha yaygınlaşacaktır.


Kategori: Ayda Bir (Köşe Yazısı) Okunma: 2471 Tarih: 07 Ağustos 2012 / Salı Yazar: Ulvi Özcan


s